kc_katonai_jármű_01

Katonai közúti járműhasználat az első világháborúban címmel tartott előadást Bősz Attila segédlevéltáros, a Magyar Nemzeti Levéltár Baranya Megyei Levéltárának munkatársa.
A Marcali Múzeum Múzeumi Tudományos Esték sorozatának első előadójaként a marcali származású fiatalember nem kisebb feladatra vállalkozott, minthogy megpróbálja lekötni közönségét egy-másfél óra időtartamra századeleji járművek témakörben. Ott voltunk. Gondoltuk, ezért meg is írjuk.

Hogy tartogatott újdonságokat az est, ahhoz kétség nem fér. Talán nem volt minden egyes elemében új az elhangzott információ, de szinte bizonyos, az egyéni történéseket ritkán látja együtt, rendszerezve a nem-tudományos hallgatóság, így az estre való “jelképes” jegyváltás egy próbát mindenképp megért. A “mi”, a “mikor” és “mivel” mellett hamar megjelentek a “miértek”, melyek hamar túl is mutattak a címben megfogalmazott téma alapkérdésein, bevonva a járműellátást a gazdaság és nagypolitika nagy egészének vérkeringésébe.
A hallgatóság még fel sem ocsúdott a száraz tényekre hagyatkozó felvezetőből, máris besorozott kutyákról, bértartásba kiszervezett hadi ménesről, elektromos autókról, robbanásszerű motorizációról, sín-mániáról, ellehetetlenülő kisvállalkozásokról és állami megrendelésekből szépen profitáló kocsigyártókról folyt az értekezés. Kiderült, milyen a “szabvány” hadi szekér, milyen volt egy ős-harckocsi, mennyit ért annak idején egy lefoglalt lófogat.

Az információkat a javarészt levéltári írásos emlékek dokumentumai is alátámasztották, így a sok “én úgy gondolom” mellett a “Tudományos Estek” jelzőn sem esett csorba. Megtudtuk azt is, Marcaliból is soroztak be kutyákat. Szánt húzni, anyagot szállítani.

Legközelebbi alkalommal január végén, február elején kívánja a Marcali Múzeum megszólítani az érdeklődőket. A pontos időpont és a következő előadás témája még nem ismert.