AVAGY A 8700-AS KITŰZŐ UTAZÁSA

8700_anglia_01

Kedves Kutschera! Komád és a párja a brit szigetekre látogatott, hogy rokonlátogatásnak eleget tegyenek. A kirándulás különleges volt abból a szempontból, hogy én is a társasághoz csatlakozhattam. Eddigi rövid életem során (mióta megszülettem Marcali-Bizén), nem jártam a járási központ határain túl. Még a kedves silóra sem jutottam fel.

Ám most egy nagy ugrással Európa szélére utaztam el, ahol sok csodát láttam.

8700_anglia_10

Már az az élmény sem volt semmihez sem fogható, amikor a távolsági buszozáshoz fogható ─ Móricz segéd-szerkesztő mesélte nekem, hogy az milyen ─ légi utazást végig lógtam a kabátgalléron. A felhők felett mindig süt a Nap! A földet érést követően bejártuk Bristol városát, amely egy folyóparton van és régi híres vitorlások ringatóznak a partján. Móriczcal, akinek a pulóverén feszítettem, bejártuk a 3 Fontos könyvesboltot, majd a társaság elfogyasztott egy jó angol kávét, tejjel az egyetemvárosban.

8700_anglia_08

A kedves bristoliak 10-11-kor még a reggelijüket fogyasztják, általában a kávézókban, egy vastag The Times, vagy The Daily Telegraph társaságában. A település felett található toronyban nagyszerű kilátás nyílt a városra és a budapesti Lánchídhoz hasonló folyó felett átívelő alkotásra. A civilizált mókusok a parkba kéregetnek, meg a galambokkal hadakoznak.

8700_anglia_09

A következő napokban a Devon megyei  Exeterben és Exmouthban töltöttük a napjainkat. A kedves Csatona-parti vidék, a maga vörös szikláival, homokos strandjával, átlag 2 fokos vízével, meg a hatalmas Tűzépes kavicslerakatra emlékeztető tengerpartjával teljesen új élménnyel varázsolta el a kiránduló csapatot. A tengeri sós levegő Móriczot varázsütésre meggyógyította az allergiájából. A mindennapi esőzés, hideg szél pedig akklimatizálta a magyarországi vendégeket. A második nap már fel sem tűnt a hideg levegő sajátos egyedisége. Olyan átlagosan változékony időjárásban volt részünk, amely a kiszámíthatóságával teremtett otthonosság érzetet. A tengerparti városkákban sok pici, ugyanakkor drága lakásban zsibbasztó jólétben éldegélnek a helyiek. Az óramű pontosságú napirendjüket nem nagyon változtatják. Reggel bő angol breekfast, sok tea, kávé a Kávézóban, ebéd helyett szendvics, vagy sütemény, jó édesen. Teadélután, este pedig bőséges vacsora, a mirelit félkész ennivalóktól a kellemesen szürke kínálatú éttermek specialitásáig. Párolt zöldborsó, hasáb krumpli, steakkal, hozzá zacskós mustár és kecsap. Móricz szíve azért büszkén dobogott az étteremben: lám-lám a mi balatoni felemásan szervezetlen és lehúzos csárdáinkban is nagyobb az íz kavalkád! Az egyik este a társaság „halas csipszet” akart, meg is szereztük némi várakozás után a városka legjobbnak mondott üzletéből. Kellemesen jó volt. Esténként Móricz a vendéglátójával, fogyasztott a méltán híres angol barna sörből. Még „csárdában”, a 9-es nevűben is jártak, ahol fiatal és öreg együtt mulatott a univerzálisan gagyi karaoke tánc-zenére. Amúgy szívesen üldögélnek a lakók a pubokban, focit, rögbit és krikettet nézve, sört kortyolgatva, óraszám.

A kis csapat amikor csak tehette járta a vidéket, eljutottunk Cornwallba, ahol egy nagy külszíni kőbánya mélyében megvalósították a csodát. Mediterrán és szubtrópusi növény világot telepítettek hatalmas buboréksátrak alá. Itt volt alkalmam Attilával, a piros tulipánnal fotózkodni is. Láttuk a dél-amerikai dzsungel hatalmas fáit. A páradús, 30 fokos levegő miatt hamar lekerültek a sí kabátok.

8700_anglia_03

A szép „Eden Projekt” egész napos elfoglaltságot nyújt a turistáknak. Egy másik nap Devon központjába Exeterbe mentünk, a helyi „vicinálissal”. A város nevezetessége  a hatalmas gótikus katedrális, amelynek az építése 1112-ben még román stílusban kezdődött el. Lenyűgöző látvány pazar kőfaragó munka, áhítat, szépen restaurált részek.

8700_anglia_02

Sok száz emléktábla és szobor. A város egyébként jelentős központ, tengernyi üzlet, és egy nagyszerű könyves bolt is jellemzi. A múzeuma, a Royal Albert Memorial Muzeum (RAMM) 2012-ben az év brit múzeuma címet nyerte el. Pazar, látványos élvezetes állandó kiállítása lenyűgözte a kis társaságot, Móricz csak kapkodta a fényképezőgépét. A várának a kapuját még Hódító I. Vilmos, 1066 után építette. Az exeteri csatorna rendszer nevezetessége a közel 200 éves Double Lock nevezetű zsilip-csárda, ősi faszerkezetű füstös ház falú, lobogó tüzű kandallójú, fekete devoni sörrel csalogató műintézménye.

8700_anglia_04

Azért a tenger tágassága, és a hatalmas horizont tud az egyszeri turistáskodó kitűzőnek adni egy nyugalmi állapotot, főleg ha Móricz kabátján sütkérezik az angol „Monte Carlonak” nevezett Torquay kikötővárosának parti kávézójában, majd ír kocsmájában. A város nevezetessége Agatha Christ, a krími írás királynője, aki itt született és sokat nyaralt az élete során. A leleményes angolok még egy állatparkot is felépítette a kikötő fölé, vicces pingvinekkel, akik a látogató lábán táncolnak.

8700_anglia_07

Az indiai étel, amelyet egyik nap Exeterben vettünk, Móriczot arra a gondolatra juttatta, hogy a kedves szakácsokat el kellene csalni a Balatonra. Ott is hatalmas sikere lenne az ő konyhaművészetüknek.  A régiségvásárban pedig a legkisebb kanáltól a legdrágább festményig szinte mindent megvehetett a kedves angol vásárló, akár még a huszonötödik ezüst elefánt kandalló díszt is, amely annyiba került, mint egy 15 éves Suzuki Swift.

A vendéglátóink, Viki és Krisztián igyekezete, hogy kellemessé tegyék az ott töltött néhány napot, teljesen sikerült. Minden köszönetünk  és várjuk őket haza a kedves szülővárosukba Marcaliba, a nagy Balaton partjára. Móricz segédszerkesztő nélkül én, a 8700.hu kitűzője sem juthattam volna el oda, ahol új barátra tettem szert. Devon, az exmouthi kitűző most már a Gólya utcában lakik.

8700_anglia_06

Kedves Kutschera a tenger hatalmas sziklái és az exeteri katedrális tornyai, a paradicsomos bab, a breakfast sem képes azért pótolni a marcali silót, baglyostól, a baglasi kávét és a Kulturális Korzót.